Jesteś tutaj: Strona główna :: Remont linii kolejowej Radom – Warka odłożony na święty nigdy

Aktualności

Remont linii kolejowej Radom – Warka odłożony na święty nigdy

Gdy kilka lat temu wśród mieszkańców naszych okolic, a zwłaszcza wsi Lisów toczyły się pełne emocji dyskusje na temat remontu linii Radom – Warka i rychłego ograniczenia roli stacji „Bartodzieje” starałem się tonować nastroje, uważając, że realizacja inwestycji jeśli nawet dojdzie do skutku, to z pewnością dopiero za wiele lat. Były to jak widać prorocze słowa.
.
Wojciech Ćwierz

 Jak informuje Gazeta Wyborcza (01.06.2014):

 Autor: Agnieszka Kępka

Polskie Linie Kolejowe zerwały umowę z Mott MacDonald – projektantem modernizacji linii kolejowej między Czachówkiem a Warką. Teraz już pewne: do końca 2015 roku jest szansa na wyremontowanie tylko odcinka Warszawa Okęcie – Czachówek i stacji Radom. Na nową linię Radom – Warka – Czachówek jeszcze długo poczekamy. Przypomnijmy, remont trasy kolejowej między Radomiem a Warszawą Okęcie podzielony został na dwa etapy. Do końca 2015 r. miały być zrobione fragmenty: Warka – Czachówek, Czachówek – Warszawa Okęcie i stacja Radom. A za pieniądze z unijnego budżetu na lat 2014-2020 planowano ułożyć drugi tor między Radomiem a Warką.

 

„Rażące opóźnienie”

 

O tym, że nie na wszystkich odcinkach terminów uda się dotrzymać i PLK rozważa przesunięcie części I etapu remontu na kolejny okres unijnego budżetowania, pisaliśmy na przełomie marca i kwietnia. W odpowiedzi na interpelację posłów PiS Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju jako termin zakończenia projektu modernizacji trasy Warka – Warszawa Okęcie i stacji Radom podało wtedy III kwartał 2017 r. Teraz wiadomo już na pewno, że PLK nie zdąży do 2015 r. z remontem 20-kilometrowego odcinka między Warką a Czachówkiem. Zerwano umowę z projektantem modernizacji tego fragmentu. Powód: „rażące opóźnienie”. Kontrakt na projekt budowlany i uzyskanie decyzji administracyjnych podpisano w lutym 2011 r. Na jego realizację firma miała czas do końca 2012 r. Później umowę przedłużono o rok. Jak informuje PLK, i tego terminu wykonawca nie dotrzymał. – Zrealizowane zostały zadania za łączną kwotę 9 mln zł z kontraktu opiewającego na około 16 mln zł – informuje Mirosława Siemieniec, rzeczniczka PLK.

 

Inne, optymalne rozwiązania

 

– Podstawowym warunkiem sprawnej realizacji projektów inwestycyjnych PKP Polskich Linii Kolejowych SA jest terminowe i rzetelne wywiązywanie się wykonawców z umów, które z nami podpisują. Niestety nie zawsze potencjał firm, które składają najkorzystniejsze oferty w przetargach, na to pozwala. W takich sytuacjach jesteśmy zmuszeni do szukania innych, optymalnych rozwiązań, pozwalających na możliwie najbardziej efektywną realizację inwestycji. W tym przypadku PLK nie mogła pozwolić, by mieszkańcy Radomia czekali na remont linii w nieskończoność – stwierdził w zamieszczonym na stronie internetowej PLK komunikacie Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Według kolejowej spółki przesunięcie robót nie grozi utratą unijnych dotacji na tę inwestycję. Jak już pisaliśmy, do tej pory umowę podpisano jedynie z wykonawcą urządzeń sterowania ruchem kolejowym na całej trasie do stolicy (roboty zakończyć się mają w drugiej połowie 2015 r.). Jeśli chodzi o modernizację 27-kilometrowego odcinka Warszawa Okęcie – Czachówek i stacji Radom, to wybrano najkorzystniejsze oferty, a podpisanie umów planowane jest w drugiej połowie czerwca. Jak informuje rzecznik PLK, stacja ma być gotowa latem 2015 r., a trasa na północ od Czachówka w pierwszym kwartale 2016 r. Po modernizacji trasą do stolicy pociągi będą mogły jeździć 160 km na godz. Podróż ma zajmować około godziny. Ale szybciej pojedziemy dopiero w czwartym kwartal