Jesteś tutaj: Strona główna :: Radny :: 2013 :: Komisja Oświaty 25/01/2013

2013

Komisja Oświaty 25/01/2013

Z prac komisji oświaty Rady Gminy w Jastrzębi

W dniu 25 stycznia 2013 roku odbyło się posiedzenie Komisji Oświaty i Zdrowia Rady Gminy w Jastrzębi. W spotkaniu wzięli udział wszyscy dyrektorzy placówek oświatowych działających na terenie gminy.

Wiodącym tematem spotkania była analiza obecnej sytuacji placówek szkolnych oraz próba wskazania ewentualnych możliwości ograniczenia kosztów ich funkcjonowania. Z informacji uzyskanych od dyrektorów szkół wynika, że od wielu lat w każdej szkole podejmowane jest szereg działań zmierzających do ograniczenia bieżących kosztów. Przykładem takich poczynań jest m.in. pozyskiwanie przez szkoły dodatkowych pieniędzy na zajęcia pozalekcyjne i pomoce naukowe z programów Unii Europejskiej oraz angażowanie w sprawy szkół rodziców, którzy wykonują określone prace czy współfinansują zakupy. W przypadku szkoły w Bartodziejach takimi działaniami są np. projekty unijne realizowane od wielu lat wspólnie ze stowarzyszeniem mieszkańców (obecnie wszyscy uczniowie mają dodatkowe bezpłatne zajęcia j. angielskiego) oraz prace społeczne wykonywanie przez penitencjariuszy.

Obecność na posiedzeniu komisji pani dyrektor niepublicznej szkoły z Owadowa była okazją do zapoznania się z jej doświadczeniami z prowadzenia tej placówki, w kontekście ewentualnej koncepcji przekazywania innych szkół podmiotom niepublicznym. Z informacji uzyskanych od pani dyrektor wynika, że kierowana przez nią szkoła boryka się z wieloma problemami w bieżącej działalności, a jej funkcjonowanie w dużej mierze zależy od wsparcia rodziców, których entuzjazm w tym zakresie systematycznie maleje.

Zabierając głos w tej sprawie stwierdziłem, że pojawiające się pomysły zmiany systemu gminnej oświaty poprzez próby przekazywania szkół podmiotom niepublicznym są bardzo ryzykowne i mogą mieć bardzo poważne konsekwencje. Działania takie mogą być podejmowane jedynie z pełnym przyzwoleniem rady rodziców i całej społeczności wiejskiej oraz zgodą grona pedagogicznego. Należy pamiętać, że pochopnie podjęte decyzje mogą zakończyć się niepowodzeniem, a w konsekwencji likwidacją danej placówki, a więc rozwiązaniem najgorszym z możliwych.

Na spotkaniu omówione były również inne aspekty ewentualnych zmian w strukturze gminnej oświaty, takie jak m.in. trudności lokalowe, które już w chwili obecnej przeżywa część szkół oraz negatywne skutki dowozu uczniów do placówek, znacznie oddalonych od miejsca zamieszkania.

W zgodnej opinii członków komisji, dyrektorów oraz uczestniczącej w posiedzeniu pani sekretarz gminy obecny system gminnej oświaty, mimo pewnych słabości i konieczności wspierania za środków własnych gminy działa bardzo sprawnie i w chwili obecnej nie byłoby właściwe dokonywanie w nim istotnych zmian, których skutki społeczne mogłyby być bardzo dotkliwe, a ewentualne niepowodzenia i błędy niemożliwe do naprawienia.

Wojciech Ćwierz
tel.500-235-548
e-mail: wojtek@bartodzieje.pl